Cinta Dan Benci Kerana Allah SWT

Syeikh Abdul Qadir al-Jailani r.a. mengatakan :

Apabila kamu dapati dalam hatimu ada kebencian pada seseorang atau bahkan cinta kepadanya, maka lihatlah seluruh perbuatannya berdasarkan Al-Quran dan Sunnah. Apabila seluruh perbuatannya dibenci menurut Al-Quran dan Sunnah, maka bergembiralah dengan berpandukan pada Allah SWT dan Rasul-Nya s.a.w. Dan apabila seluruh amalnya itu disukai Tuhan dan Rasul-Nya sedangkan kamu membencinya, maka ketahuilah bahawa sesungguhnya kamu adalah orang yang mengikut hawa nafsumu. Kamu membencinya kerana berdasarkan hawa nafsumu serta berlaku zalim kepadanya dengan kebencianmu kepadanya. Juga derhaka kepada Allah SWT dan Rasul-Nya serta menentang keduanya.

Bertaubatlah kepada Allah SWT dari kebencianmu itu dan mintalah kepada Allah SWT agar mencintai orang itu dan orang yang menjadi kekasih Allah, para wali-Nya, orang yang disucikan-Nya, serta para salihin dari para hamba-Nya agar kamu berada pada jalan Allah SWT. Begitu juga lakukanlah yang sedemikian itu kepada orang yang kamu cintai. Maksudnya, lihatlah amal mereka berdasarkan Al-Quran dan Sunnah. Maka apabila amalnya dicintai menurut pandangan keduanya, maka cintailah dia. Sedangkan apabila amalnya dibenci di dalam keduanya, maka bencilah dia, supaya kamu tidak mencintainya kerana mengikut hawa nafsumu. Sesungguhnya kamu telah diperintah agar melawan hawa nafsumu.

Allah SWT berfirman:

Wahai Daud, sesungguhnya Kami telah menjadikanmu khalifah di bumi, maka jalankanlah hukum di antara manusia dengan (hukum syariat) yang benar (yang diwahyukan kepadamu); dan janganlah engkau menurut hawa nafsu, kerana yang demikian itu akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah, akan beroleh azab yang berat pada hari hitungan amal, disebabkan mereka melupakan (jalan Allah) itu.” (Al-Quran, Sad:26)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s