Adab Mendekatkan Diri Kepada Allah – Fasal 6

Mutiara Kalam Al-Imam Al-Habib Abdullah bin Alawi Al-Haddad

Bagi setiap ahli suluk wajib menjauhkan diri dari maksiat dan perkara-perkara yang dilarang. Mereka juga wajiblah menjaga amalan-amalan fardhu dan segala perintah. Sentiasa mengambil berat soal amalan yang menghampirkan diri kepada Allah. Perbanyakkan melakukan amalan baik. Mereka tidak mempunyai sebarang beza dengan orang lain kecuali dalam sudut bersegera melaksanakan ketaatan kepada Allah. Menjauhi dari segala bentuk kelalaian dalam pengabdian.

Mereka perlu sensitif terhadap jiwanya. Sangat menghargai waktunya. Pastikan tidak berlalu walau sesaat pun kecuali kepada amalan yang mendekatkan dirinya kepada Allah.

Memperbanyakkan membaca al-Quran di samping mendalami maknanya dan keindahan lafaznya. Menjiwai sepenuhnya keagungan Sang Pembicara yang Maha Agung. Jangan sesekali membaca seperti orang-orang yang lalai. Dilafazkan dengan suara yang indah, lidah yang fasih, bacaan yang merdu, malangnya hatinya kosong dari perasaan khusyuk dan mengagungkan Allah. Baca sebagaimana al-Quran itu diturunkan. Bermula dari Fatihah sehingga ke akhirnya. Seandainya ia mengetahuinya niscaya mereka akan beramal dengannya. Ilmu adalah apa yang boleh dimanfaatkan.

Orang berilmu dan tidak beramal maka tidak ada beza dengan si jahil. Kecuali akan menjadi hujah Allah ke atas mereka. Sekiranya demikian maka menjadi si jahil lebih baik darinya. Dikatakan, “Setiap ilmu yang diberi tidak dimanfaatkan maka si jahil adalah lebih baik dari kamu.”

Mestilah bagi setiap ahli suluk mengambil perhatian terhadap solat Tahajud. Waktu malam adalah waktu sunyi dan sesuai untuk hamba berkhalwat dengan Penciptanya. Banyakkanlah bertadharru’ (merendahkan diri) dan istighfar. Serulah Tuhanmu dengan penuh rasa hina dan pengharapan. Mohonlah dengan rasa lemah dan luluhnya jiwa kepada Allah.

Janganlah meninggalkan bangun malam. Apabila tiba waktu sahur, pastikan anda duduk bersimpuh mengagungkan Allah SWT.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s