Adab Mendekatkan Diri Kepada Allah – Fasal 7

Mutiara Kalam Al-Imam Al-Habib Abdullah bin Alawi Al-Haddad

Para ahli suluk perlulah juga memelihara solat lima waktu. Dikerjakan dengan sempurna samada bacaan, khusyuk, ruku’, sujud dan setiap rukunnya serta sunat-sunatnya.

Mulailah dirikan solat dengan merasakan kebesaran Allah, di samping menyedari ketika itu ia sedang berdiri di hadapan Allah ‘Azza wa Jalla yang Maha Agung.

Janganlah sekali-kali menyeru Allah dalam keadaan hati yang lalai dan pemikiran yang melayang dalam urusan keduniaan. Itu hanya akan menyebabkan kemurkaan Allah SWT. Sabda Rasulullah s.a.w.:

“Apabila seseorang bangkit untuk menunaikan solat maka Allah akan menghadapnya. Seandainya ia memalingkan mukanya niscaya Allah akan kata padanya: ‘Wahai anak Adam, kenapa kamu berpaling ke arah yang kamu sangka lebih baik dari Aku?’ Seandainya ia berpaling kali kedua niscaya Allah akan katakan dengan perkataan yang sama. Apabila ia berpaling kali ketiga niscaya Allah akan berpaling pula darinya.”

Ini seandainya sekadar berpaling dengan wajahnya. Bagaimana jika hatinya ketika solat berpaling ke arah dunia dan kemewahannya. Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada tubuh badan dan gambaran zahir. Tetapi Allah hanya memandang kepada hati dan apa yang tersirat di dalamnya.

Roh setiap amal ibadat itu adalah terletak mengikut sejauh mana kita menghadirkan diri kepada Allah. Siapa yang sunyi hatinya dari kehadiran Allah amalannya menjadi sia-sia. Diumpamakan orang beramal dengan hati kosong bagaikan orang yang memberi hadiah kepada pembesarnya dengan bekas yang kosong. Sudah tentu orang ini hanya akan menerima balasan dan kemurkaan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s